Veteranenhuis

VeteranenhuisDoor de Stichting Veteranenhuis wordt er een Veteranen Ontmoetings Centrum (VOC) gevestigd in Breda. Elke donderdag is er een inloop-avond voor alle veteranen en op vrijdag vergaderen de Veterans MC uit de regio in het pand.

Van meet af aan verzet de gemeente Breda zich hevig tegen dit initiatief. Allereerst worden buurtbewoners en verhuurder opgezet tegen de Stichting. De verhuurder wordt opgedragen de huur op te zeggen en er alles aan te doen de Stichting uit het pand te krijgen. Voor de kantonrechter wint de Stichting Veteranenhuis.

Vervolgens sluit de gemeente Breda het pand op basis van horeca-wetgeving maar de bestuursrechter haalt de verzegeling er weer af. Dan dreigt de gemeente met dwangsommen op basis van het bestemmingsplan en de Stichting verzoekt de bestuursrechter de gemeente te verbieden deze dwangsommen op te leggen. Hoewel de bestuursrechter dit verzoek niet op voorhand wil toewijzen merkt ze op dat, indien er een dwangsom wordt opgelegd, het dan voorgelegd kan worden.

Met toestemming van de gemeente Breda wordt een pand betrokken waar het bestemmingsplan wel in orde is. Al na een paar dagen blijkt dat de Stichting is beetgenomen en trekt de gemeente het pand terug uit de bruikleen. In de procedures claimt de gemeente dat bestuursrecht niet van toepassing is omdat de gemeente m.b.t. het nieuwe pand civielrechtelijk optreed.

De Comisssie Ombudsman bekijkt op dit moment de gehele gang van zaken en het gedrag van de ambtenaren van de gemeente Breda.

Dit bericht is geplaatst in 1% Foundation. Bookmark de permalink.